Friday, January 2, 2009

US tolak usul Libya


Antara update berita ttg Palestin harini:

>> Libya mengusulkan supaya majlis keselamatan PBB mengutuk Israel dan mendesak serangan ke atas Gaza dihentikan oleh tentera Yahudi. Walaubagaimanapun, draf resolusi yang diserahkan oleh Libya bagi pihak Liga Arab itu ditolak bulat-bulat oleh Amerika Syarikat (AS) yang menganggapnya sebagai tidak seimbang kerana tidak memasukkan frasa agar Hamas turut menghentikan serangan ke atas Israel. Duta Britain dan Amerika Syarikat (AS) ke PBB menegaskan resolusi itu perlu diperbaiki sebelum dikuatkuasakan kerana ia tidak menyatakan bahawa serangan roket Hamas ke atas Israel adalah punca operasi ketenteraan dijalankan (??) - ayat terakhir ni propaganda

>>
Serangan terbaru oleh pesawat pejuang Israel awal pagi ini memusnahkan bangunan Parlimen Palestin serta dua bangunan kerajaan lain dan 25 penduduk awam dilaporkan cedera.

>> Dr Osama Al-Muzzaini, salah seorang pemimpin politik bagi pergerakan Hamas di Semenanjung Gaza, menuduh bahawa Mesir berpakat sulit dengan musuh, Zionis dan merupakan rakan kongsi dalam pencerobohan ini, tambah beliau ketua risik Mesir, Omar Suleiman telah dipetik sebagai berkata , Hamas patut di beri satu pengajaran. - patut ke sesama Islam cakap mcm ni.. Allah..

No comments: